
Početak je nove nastavne godine i pravo je vrijeme za podsjetiti na važnost pravovremenog i kontinuiranog preventivnog djelovanja među djecom i mladima. Prevencija je skup složenih postupaka kojima je cilj spriječiti da rizični činitelji dovedu do nepovoljnih razvojnih ishoda djece i mladih, dok se istovremeno osnažuju zaštitni činitelji koji osnažuju psihosocijalni rast i razvoj.
Ova saznanja još su prije deset godina iskoristili psiholozi Vanja Gorjanac iz Centra za nestalu i zlostavljanu djecu iz Osijeka i Siniša Brlas iz Zavoda za javno zdravstvo „Sveti Rok“ Virovitičko-podravske županije kada su svoja znanja i iskustva pretočili u priručnik „Radionice u borbi protiv ovisnosti“ (izdavač je Centar za nestalu i zlostavljanu djecu iz Osijeka, 2015. godine).
Priručnik je nastao u sklopu projekta „Okreni leđa ovisnosti“ koji je tada provodio Centar za nestalu i zlostavljanu djecu i koji je bio financiran od Ministarstva socijalne politike i mladih, a temelji se na osmišljenim i provedenim edukacijskim i socijalizacijskim radionicama za djecu u dobi od 11 do 15 godina.
Kako je u pregovoru navedeno, ovaj „priručnik, nakon uvodnog teorijskog dijela o problemu i oblicima ovisnosti te mogućim oblicima prevencije (poglavlja od 1. do 5. dijelom su preuzeta iz knjige „Važno je ne započeti; neki temeljni pojmovi psihologije ovisnosti“ autora Siniše Brlasa), nudi praktični dio koji uključuje prikaz edukativnih i socijalizacijskih radionica s potrebnim materijalima za provođenje te materijalima za evaluaciju. Uz pomoć ovog priručnika svi zainteresirani nastavnici, odgajatelji i ostali stručni suradnici koji rade s djecom i mladima, kao i svi ostali zainteresirani roditelji ili studenti, moći će se informirati i nastaviti provoditi program s ciljem promocije zdravog načina života i prevencije ovisničkog ponašanja među djecom i mladima.“.
Navedeni priručnik već se 10 godina koristi u neposrednom radu s djecom i mladima, a komplementaran je s knjigom „Važno je ne započeti“ profesora Siniše Brlasa koja se već 15 godina koristi u odgojno-obrazovnom sustavu u provedbi školskih programa prevencije ovisnosti i Kurikuluma zdravstvenog odgoja. Primjer je to sinergije stručne literature u jednom važnom području skrbi o zdravlju djece i mladih.
Osim toga, ovaj je priručnik i primjer dobre i učinkovite međusektorske suradnje stručnjaka Zavoda za javno zdravstvo iz Virovitičko-podravske županije i organizacije civilnog društva iz susjedne Osječko-baranjske županije, a takva suradnja je dodana vrijednost svekolikim naporima usmjerenima prevenciji i suzbijanju ovisnosti u više županija istovremeno. Obje su knjige besplatno dostupne i na prvoj domaćoj internetskoj stranici o psihologiji ovisnosti i mentalnom zdravlju: psihologijaovisnosti.eu
Siniša Brlas, profesor psihologije i specijalist kliničke psihologije